23 jul 2020

Brussels Airlines: de sociale en ecologische garanties zijn ondermaats

Op vraag van Dieter Van Besien (Groen) en Gilles Vanden Burre (Ecolo) gaf minister De Croo vandaag in het parlement uitleg bij de deal die de regering sloot met Brussels Airlines. De Belgische staat geeft het bedrijf een lening van 290 miljoen, onder bepaalde voorwaarden. De voorwaarden die daaraan gekoppeld zijn, zijn ruimschoots onvoldoende volgens Van Besien en Vanden Burre.

Om te beginnen was er al eerder een sociaal akkoord afgesloten tussen Brussels Airlines en de sociale partners. Dat voorziet een daling van het aantal medewerkers van 4000 naar 3000. ‘Voor de sociale voorwaarden van dit akkoord hadden het personeel en de vakbonden al ernstige toegevingen gedaan. Met zo’n sociaal plan moet alles in het werk gesteld worden om naakte ontslagen te vermijden. Gaat dit akkoord daar iets aan veranderen?’ vroegen Dieter Van Besien en Gilles Vanden Burre aan minister De Croo. Welke bijkomende garanties voorziet dit akkoord voor het personeel?

Daarnaast staat in het akkoord ook dat ‘Brussels Airlines naar klimaatneutraliteit moet streven’. De minister verklaarde trouwens dat Brussels Airlines zou investeren in nieuwe, minder vervuilende en minder lawaaierige vliegtuigen. Maar het akkoord verwijst nergens naar concrete milieumaatregelen. ‘Er staat niets in over de Parijsakkoorden (klimaatneutraliteit tegen 2050), over de vermindering van CO2-emissies, over de fiscaliteit of over korte afstandsvluchten. Dat is voor de groenen onvoldoende,’ vervolgen Van Besien en Vanden Burre.

Nochtans hebben andere Europese regeringen wel dergelijke voorwaarden opgelegd, zoals Oostenrijk deed voor Austrian Airline, waarvan Lufthansa ook het moederbedrijf is. Waarom is diezelfde ambitie niet mogelijk voor de Belgische regering?

Tot slot: dit akkoord is een gemiste kans om op Europees niveau te onderhandelen over de toekomst van de luchtvaart, de Europese mobiliteit en het inzetten van hogesnelheidstreinen tussen Europese steden.