21 jan 2020

Rechtstreekse trein Haacht-Brussel?

Vandaag bleek uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag dat de NMBS niet van plan is de rechtstreekse lijn Haacht-Brussel terug in te voeren. Nochtans bestond deze lijn wél tot 2014, en zou het opnieuw invoeren van deze lijn op heel grote instemming kunnen rekenen van de  inwoners van Haacht en heel Oost-Brabant

 

Tot 2014 bestond er een rechtstreekse verbinding tussen Haacht en Brussel. Dat was de lijn Leuven-Haacht-Hofstade-Brussel. Die verbinding werd dagelijks en gretig gebruikt door vele reizigers van Wijgmaal, Haacht, Boortmeerbeek, Keerbergen, Tremelo, Zemst, Hofstade, kortom een hele regio in Oost-Brabant. In 2014 werd die verbinding echter afgeschaft, en wij willen ze terug. Getuige daarvan de vele acties en petities die de voorbije jaren door verschillende actiecomités en politieke partijen werden georganiseerd. In juni 2019 presenteerde de NMBS een stand van zaken van het nieuwe vervoerplan. Bij de tien prioritaire dossiers voor Vlaams-Brabant die zouden worden bestudeerd, staat als punt zes het herinvoeren van de rechtstreekse treinverbinding tussen Haacht en Brussel. In Oost-Brabant waren wij dan ook  allemaal heel blij.  In december beweerde een woordvoerder van de NMBS tijdens een interview bij de regionale televisiezender ROB echter dat die treinverbinding noch op korte termijn, noch op middellange termijn zal worden hersteld wegens een gebrek aan capaciteit in de Brusselse Noord-Zuidverbinding

Daarom stelde ik de minister van Mobiliteit vandaag volgende vragenIs het uitwerken van de nieuwe vervoersplannen al afgerond? Zo ja, wanneer worden de nieuwe vervoersplannen dan bekendgemaakt? Zo neen, waarom communiceert de NMBS dan reeds over de uitkomst van een van de belangrijkste plannen voor Vlaams-Brabant? Staat die studie alleen maar in het lijstje voor windowdressing en om de mensen aan het lijntje te houden? Hoe staat het precies met de herinvoering van de rechtstreekse lijn Haacht-Brussel? Komt zij er of komt zij er niet?

Het antwoord van de minister? "De NMBS zal de details van het komende vervoerplan toelichten in het voorjaar van 2020. De bepalende factor om de rechtstreekse trein tussen Haacht en Brussel in 2014 af te schaffen, was de beperkte capaciteit van het netwerk. De NMBS geeft steeds prioriteit aan het comfort van haar klanten en zet in op het verhogen van de commerciële snelheid, indien technisch mogelijk, door het inleggen van rechtstreekse treinen. Daarom bestudeerde de NMBS de mogelijkheid om de trein uit Haacht via Hofstade rechtstreeks naar Brussel te laten rijden. Volgens de NMBS bleek dat jammer genoeg technisch niet haalbaar. De NMBS is wel van mening dat haar reizigers tussen Haacht en Brussel over vlotte overstap-mogelijkheden beschikken in Leuven en Mechelen, met een aanvaardbare reistijd."


Mijn repliek aan de minister:  "Ik vind het bizar dat u zegt dat de NMBS een update zal geven over de stand van zaken van het nieuwe vervoersplan, terwijl een woordvoerder van hetzelfde bedrijf in december al een deel van het resultaat kwam mededelen. Ofwel heeft men dus te vroeg gecommuniceerd, ofwel wordt de studie te weinig au sérieux genomen. Dat is wel belangrijk, want mensen die elke dag de trein nemen, voelen zich betrokken bij het aanbod en de initiatieven van de NMBS. Dat is ook logisch, want die hebben een rechtstreekse impact op hun dagelijkse leven.Ik kan alleen maar hopen dat de NMBS die betrokkenheid van de reizigers heel au sérieux neemt. De verbinding heeft vroeger bestaan. Dat betekent dat het mogelijk is om die opnieuw in te voeren. Het gaat over het maken van keuzes. Ik hoop dus dat men heel au sérieux omgaat met de wensen van die reizigers en hen niet in de steek zal laten" 






(Bron foto: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haacht_station_2.JPG )